Pages

Friday, October 15, 2010

Public Announcement #1

Harga rokok telah naik secara tiba-tiba tanpa pemberitahuan secara rasmi dari kerajaan pada 4 oktober 2010 yang lepas dilihat mengakibatkan impak kurang baik kepada perokok-perokok tegar di Malaysia. Kadar kenaikkan rokok yang dikenakan dilihat terlalu mendadak dan absurd. Kenaikkan sebanyak RM0.70 which is equivalent akan harga sekeping roti canai di Malaysia pada tahun 2007 sedikit sebanyak mengakibatkan krisis perbelanjaan bulanan kepada perokok-perokok tegar di Malaysia. Krisis perbelanjaan ini  mengimplikasikan peningkatan perbelanjaan bulanan bagi penghisap rokok-rokok which can go as high as RM300/month. Wow!! dapat disimpulkan bahawa perokok-perokok masa kini adalah antara golongan-golongan yang berbelanja secara mewah setiap bulan. Min RM300 sebulan  merupakan penanda aras bagi membezakan kasta anda di dalam masyarakat sosialis perokok tegar. Penanda aras ini membezakan anda selaku perokok tegar elit di Malaysia atau sebaliknya. [Perokok elit dikategorikan sebagai perokok-perokok setia Marlboro, Dunhill, Kent dan sengkatannya - no offense]. Selain itu perokok-perokok tegar ini dinasihatkan  agar sentiasa mengamalkan exercise regulalrly bagi memastikan kapasiti jantung dan peparu yang mantap dalam usaha meneruskan proses cremation jantung dan peparu anda.
[cremation = meleburkan jantung  dan peparu anda dengan rokok-rokok tersedia.]

Kenaikan harga rokok ini dilihat sebagai antara langkah-langkah termudah dan ter'kacang'  pihak kerajaan Malaysia dalam usaha meningkatkan KDNK negara seperti yang disasarkan iaitu penumbuhan 6% setiap tahun bagi memastikan Malaysia berstatus negara berpendapatan tinggi menjelang 2020. Ini kerana addiction really benefits the government. Don't you think??

Sedikit Visual Aid Untuk Perokok-Perokok Tegar Malaysia 
-p/s : we're still OK comparing to the other countries-

  World Tobacco Chart Info as of 2005 courtesy of Time Magazine

Daripada Rajah yang tertera diatas kita boleh membuat kesimpulan :
  1. Sehingga 2005, Malaysia merupakan negara ke-lapan (8), tertinggi di dunia populasi perokok yang berumur 15 tahun ke atas. Dimana jumlah perokok di Malaysia adalah seramai 4,189,090 orang.
  2. Cuma 0.6% kurang dari negara ke-7 populasi teramai perokok iaitu Jepun.
  3. Russian adalah antara perokok teramai di muka dunia.
  4. 6 punca utama kematian diseluruh dunia (dari avg. jumlah kematian populasi dunia seramai 57 juta orang) adalah berpunca dari tabiat merokok
  5. Ghanaian adalah penyumbang tersikit cukai rokok di dunia.
  6. Even negara-negara jiran kita iaitu Indonesia dan Thailand yang mempunyai volum penduduk yang lebih tinggi dari Malaysia tidak tersenarai di dalam populasi perokok tegar di dunia.
  7. Conclusion yang lain boleh dibuat sendiri.

The Only alternatif tebaik sedia ada untuk fenomena kenaikan harga rokok ini adalah BERHENTI MEROKOK. Didn't we all agree smokers?? BUT..We didn't want to take the hard way rite smokers? instead we'll all just continue what we have done best to our lungs and heart. We Burn The Hell Out of Them..We burn them to the ground rite? QUITTING is for pussies. That's they (smokers) would say..even though from the bottom of our heart we know that BERHENTI MEROKOK is the best solution. Quitting on ciggarettes adalah jalan yang terbaik bagi menjamin kestabilan ekonomi, kemampuan perbelanjaan bulanan disamping menjamin kesihatan perokok-perokok tegar di Malaysia. Namun dalam usaha menghentikan tabiat negatif ini (which is like very  impossible) we'll continue being ignorance and we'll continue buying them. Alas apa yang boleh kita simpulkan dan siratkan disini adalah, kita secara tidak langsung membantu kerajaan menjayakan idealisme Liberisasi yang sedang dipraktikkan dalam tampok pemerintahan kerajaan kini yang dilihat menguntungkan pihak-pihak tertentu dan kasta-kasta tinggi sahaja. we'll continue to support the idea of liberalism  and capitalism of the government on oppressed men whose been struggling with addictions in this case  tobacco/rokok/cigarettes!
DAMN YOU Liberalization. FUCK YOU Capitalism .
Kesimpulan yang boleh dibuat dari fenomena kenaikan yang tiada penghujungnya ini adalah..You're not buying time for your life/health...your paying the organization and so called fuckin' capitalist of your each decreasing minutes/hour/years of your life. Damn you addictions.


P/s RMK-10 sedang berlangsung..harap-harap there will be many good news for Malaysian.

1 comment:

Anonymous said...

Edit please.. Lost concetration in middle of text.